onsdag 10 oktober 2007

Om min släkt

Nappade på Lottens tips så här kommer en snabbkurs om min närmaste släkt (vår släkt är ganska liten så den närmaste blir nästan hela...).

Min mamma älskar sina barnbarn och skulle göra allt för sina ungar. Därför blir hon också vansinnigt arg om jag eller min syster gör något oklokt. Arg av oro har hon förklarat.

Min mormor är en frän böna på 80+ som skilde sig nån gång på 40-talet, gifte om sig, fick ett barn till och aldrig kommer sluta jobba.

Min morfar var svårt njursjuk och dog när jag var kanske tio år. Mitt tydligaste minne är när jag gav honom och Ingrid (hans nya fru) monopolpengar i julklapp. Jag tror att de blev glada men pappa tvingade mig att ta tillbaka dem så vi kunde fortsätta spela monopol hemma. Sen kommer jag ihåg deras sommarstuga, doften av nyslungad honung och att jag hade en sammetskjol på hans begravning.

Min pappa är en bra motvikt till mamma. Han blir sällan arg men när han blir det får man se upp... Dessutom spelar han munspel.

Min farmor födde min faster innan hon han gifta sig. Men när pappa föddes (hemma, här skulle det minsann inte åkas till sjukhus och pjoskas) sex år senare var den lilla detaljen avklarad. Hon jobbade och slet, var låghalt och duktig på att brodera. Tyvärr gick hon bort tre år innan jag föddes så jag har inga egna minnen av henne.

Min farfar hann jag heller aldrig träffa. Han är en bild på en man med tvinnade mustascher.

Jag skulle gärna ha träffat farmor och farfar.

Inga kommentarer: