tisdag 12 januari 2010

Nej nu får det vara slut på jullovet!

Här ska det bloggas! Lite oftare än en gång i kvartalet i alla fall...

Lillebror som i vanliga fall inte pratar så mycket utan lyckas göra sig förstådd ändå har samlat på sig några nya ord. "Mamma" är inte ett av dem, däremot "titta" och "ahhuuh" som betyder Rasmus (vår halta lotta-katt). Och häromdagen när vi stod i fönstret och tittade på när grannen körde ut ensilage till kossorna så frågade jag som vanligt vem som körde traktorn och fick till svar ett klockrent "Anders". Antar att man rankas rätt så högt om man har en egen traktor. Eller tre som farbror Anders har. Själv har jag ingen så jag får väl nöja mig med att bli kallad pappa.

Storebror, som nog skulle kunna prata omkull en vägg om han bara la manken till, har upptäckt siffrornas och bokstävernas magiska rike. Det räknas och bokstaveras och funderas på stavningar. Den där bokstaven "ke" som finns i både ikea och keso, hur skriver man den egentligen? Och snälla mamma kan du läsa lite bö-a-em-se (Bamse) för mig? Och titta där står det em-a-ex: det är ju jag! Roligt, roligt men också lite jobbigt när mamma måste bokstavera sånt som "dvärgarnas gruvförsvarare", "kleopatras förbannelse" och "scooby-doo, where are you"... Den stora fördelen med att grabben börjar få kläm på det där med siffror är att han kan bygga ihop sina lego-grejer själv, helt efter byggbeskrivningen." Här står det ett, mamma. Det betyder att man ska börja där."

Nä, nu ska jag vila ett tag, rätt vad det är fyller de väl femton och ska köra moppe utan hjälm och dricka folköl.

Inga kommentarer: