måndag 30 mars 2009

Grattis 4-åringen!

Vår stora, lilla kille har blivit fyra år. Det firades inte i dagarna tre men däremot i två. Första kalaset var på själva födelsedagen och till detta kalas hade lilleman beställt en riddartårta. När jag, som är familjens privata konditor, undrade hur en sådan skulle se ut fick jag följande svar: "Den ska vara i choklad, riddaren ska ha svart hår, svart skägg och ett stort svärd. Han ska sitta på en brun häst och bara hålla i sig med en hand (så klart, hur ska han annars kunna hålla i svärdet)." Rätt så specifika instruktioner med andra ord. Med hjälp av en pappersmall, florsocker, silverkulor, sockerkulor, pincett samt en smarrig chokladtårta lyckades jag skapa en tårta som födelsedagsbarnet var mycket nöjd med. Även presenterna föll på läppen.

Igår var det dags för kalas nummer två. Lilleman hade bjudit alla sina dagiskompisar (sjutton stycken) men som tur var var det bara tre som kom. Alldeles lagom. Kottarna smaskade i sig glasstårta (hemmagjord i form av en riddarborg, vad annars?) och ballerinakakor. Det lektes och stojades och sen var kalaset slut. Då åkte jag och köpte färg till vårt ständigt pågående byggprojekt. Så nu är bara frågan: Exjobb eller måla?? Eller varför inte blogga och slösurfa...

4 kommentarer:

Sara med H sa...

Det låter som att du har en "back-up" karriär där att falla tillbaka på, konditor. Du, jag fyller år i oktober och skulle då gärna vilja ha en chokladtårta med cowboys och indianer på. Ok?

Husflugan sa...

Klart att jag fixar en kobojjsar och indijan-tårta. Ska det vara några speciella färger? Tänk på att tårtgelé bara finns i grönt, rosa, rött och blått och att den blåa varianten smakar förfärligt illa. Sockerkristyr kan man däremot få i fler färger. Själv fyller jag år i augusti och önskar mig ett Ernst-växthus med tillhörande friggebod (jag skulle kunna gå med på att bara ta Ernst också och strunta i växthuset). Ja, jag fyller faktiskt jämnt (sånt där med en nolla på slutet) och då får man önska sig nästan omöjliga presenter, så det så!

Villa Viola sa...

Snacka om bullmamma.

Sara med H sa...

Ok, ska se om jag kan fixa Ernst åt dig då, men då måste det vara "hell of a tårta" till mig säger jag bara!