tisdag 7 april 2009

När jag fick en ny man...

I lördags var jag, syster-yster och syster-ysters make på handbollscup i Västerås för att heja på min systerdotter och hennes lagkompisar. När klockan var halv tolv var dagens matcher slut, systerdottern skulle iväg med sina kompisar och vi andra var hungriga. På arenan fanns det jättelånga köer och inte så mycket att välja på så vi åkte till IKEA för att käka lunch (och köpa nya hyllor till vardagsrummet). Det var då jag fick överta syster-ysters make! Så här gick det till:

Vi har tagit vår mat och står i kassan och väntar på att betala. Syster-yster står i den ena kön och jag och hennes kära man står i den andra kön. Syster-ysters make frågar tjejen i kassan om det ingår bröd och sallad och när hon svarar ja är han på väg att vända på klacken och gå och hämta det. Utan att titta på honom säger jag nåt i stil med "stanna kvar här så kan du hämta bröd och sånt när vi satt oss". Det är då det mystiska händer! Tjejen i kassan måste ha tyckt att jag lät precis som en tjatig hustru för hon knappar glatt in bådas mat på MITT kort. Utan att fråga.

Nåja, syster-yster fick tillbaka sin man (efter att han fått hämta kaffe åt mig och lämnat min bricka , kört min IKEA-vagn och burit ut alla saker till bilen) och jag fick mina hyllor till vardagsrummet. Tips till IKEA: Skippa de gula lånekassarna och låna ut en IKEA-make istället! Han kanske kunde heta Maken Ernst och alltid gå barfota och säga saker som att han känner in rummet eller att den här gardinen är ju så fräsch att det knastrar om den? Det skulle i alla fall jag bli glad av.

4 kommentarer:

Villa Viola sa...

Du är verkligen tänd på Ernst! Ernst hit och Ernst dit.

Husflugan sa...

Ja men herre gud, vem gillar INTE Ernst?

Sara med H sa...

Halva Sveriges befolkning! Den andra halvan älskar Ernst. Jag gillar att Ernst skrattar ofta och mycket, gärna högt rakt ut också och ofta åt sig själv.

Husflugan sa...

Eller hur Sarah! Tänk att få låna hem Ernst när man känner sig lite deppad...