tisdag 17 april 2007

Sådan mor, sådan son

Mamma och pappa har en film på mig sommaren då jag skulle fylla tre. På filmen ser man mig springa runt på gräsmattan. Mamma kommer in i bild med en solhatt (till mig) i handen och ber mig att ta på hatten för det blåser så mycket. Då tittar jag rakt in i kameran och säger:"Små barn ska inte ha mössa på sig för då hör dom inte vad mammorna säger". Ja, du kan ju tänka dig vad som skulle ha hänt om mamma tvingat på mig hatten...

Häromdagen när jag skulle köra tvååringen till dagis vägrade han ta på sig sin solhatt och envisades med att ha Williammössan (en fleecemössa). Han fick som han ville, man måste välja sina strider. När vi närmade oss dagis fick han plötsligt solen i ögonen: "Maaamma, det ljuuust". Aha, tänkte jag, här kan jag sälja in en solhatt: "Om du tar på dig solhatten i stället slipper du få solen i ögonen". En stunds tystnad från baksätet. Sen hör jag: "Mamma! Max tittar andra hållet, ingen sol!". Underbara, påhittiga lilla unge!

Inga kommentarer: